AMEA Elmmetrik Profil

Namiq Abbasov
ANAS_1393
Elmi fəaliyyət (Qeyd: Elmi işlərin xülasələri əsasında Sİ (Gemini) tətbiqi ilə tərtib olunmuşdur)
(AZ)
Namiq Abbasov, Memarlıq və İncəsənət İnstitutunun Müdiri vəzifəsində çalışan elmi işçidir. Onun elmi maraqları mədəniyyət siyasəti, mənəvi dəyərlər, kulturologiya, mədəni irs, incəsənət, insan problemi, multikulturalizm, Qarabağ mədəniyyəti, Nizami yaradıcılığı, Cəfər Cabbarlı yaradıcılığı və mədəniyyətlərarası əlaqələri əhatə edir. Abbasovun tədqiqatları müxtəlif aspektlərdə Azərbaycan mədəniyyətini, onun tarixi inkişafını və müasir dövrdəki rolunu araşdırır. O, mədəniyyət siyasətinin milli-mənəvi dəyərlərimizin inkişafındakı rolunu, qloballaşma şəraitində milli dəyərlərin qorunması məsələlərini, mədəni əməkdaşlığın inkişafını və asudə vaxtın təşkilinin əhəmiyyətini tədqiq edir. Abbasovun elmi fəaliyyəti kulturologiya, incəsənətşünaslıq, mədəniyyət siyasəti və fəlsəfə sahələrini əhatə edir. Onun nəşrləri arasında mədəniyyət siyasəti və mənəvi dəyərlərə dair araşdırmalar, həmçinin Nizami və Cəfər Cabbarlının yaradıcılığında insan problemi kimi mövzulara həsr olunmuş məqalələr yer alır. Abbasovun işləri Azərbaycan mədəniyyətinin müxtəlif aspektlərini əhatə edir və onun elmi fəaliyyəti müxtəlif platformalarda (Google Scholar, AMEA DərgiPark) qeydə alınmışdır.
(EN)
Namiq Abbasov is a scientific worker, the Head of the Directorate at the Institute of Architecture and Art. He has scientific metrics with 18 citations and an H-index of 3 on his Google Scholar profile, with 45 publications. His scientific interests include cultural policy, spiritual values, culturology, cultural heritage, art, the human problem, multiculturalism, Karabakh culture, Nizami's creativity, Jafar Jabbarli's creativity, and intercultural relations. Abbasov's research examines Azerbaijani culture in various aspects, its historical development, and its role in the modern era. He investigates the role of cultural policy in the development of our national and spiritual values, the protection of national values in the context of globalization, the development of cultural cooperation, and the importance of organizing leisure time. Abbasov's scientific activity covers the fields of culturology, art history, cultural policy, and philosophy. His publications include research on cultural policy and spiritual values, as well as articles devoted to topics such as the human problem in the works of Nizami and Jafar Jabbarli. Abbasov's works cover various aspects of Azerbaijani culture, and his scientific activity has been recorded on various platforms (Google Scholar, AMEA DergiPark).
(RU)
Намиг Аббасов - научный сотрудник, заведующий Дирекцией Института Архитектуры и Искусства. Имеет научные показатели с 18 цитированиями и индексом Хирша 3 в своем профиле Google Scholar, с 45 публикациями. Его научные интересы включают культурную политику, духовные ценности, культурологию, культурное наследие, искусство, проблему человека, мультикультурализм, культуру Карабаха, творчество Низами, творчество Джафара Джаббарлы и межкультурные отношения. Исследования Аббасова рассматривают азербайджанскую культуру в различных аспектах, ее историческое развитие и ее роль в современную эпоху. Он исследует роль культурной политики в развитии наших национальных и духовных ценностей, вопросы защиты национальных ценностей в условиях глобализации, развитие культурного сотрудничества и важность организации досуга. Научная деятельность Аббасова охватывает области культурологии, искусствоведения, культурной политики и философии. Его публикации включают исследования по культурной политике и духовным ценностям, а также статьи, посвященные таким темам, как проблема человека в творчестве Низами и Джафара Джаббарлы. Работы Аббасова охватывают различные аспекты азербайджанской культуры, а его научная деятельность зафиксирована на различных платформах (Google Scholar, AMEA DergiPark).
Tədqiqat maraqları:
Mədəniyyətşünaslıq, incəsənətşünaslıq, kulturologiya, mədəniyyət siyasəti, fəlsəfə, Azərbaycan mədəniyyəti, beynəlxalq mədəni əlaqələr
İxtisas sahələri:
Mədəniyyətşünaslıq, incəsənətşünaslıq, kulturologiya, mədəniyyət siyasəti, fəlsəfə, Azərbaycan mədəniyyəti, beynəlxalq mədəni əlaqələr
Şəxsi məlumatlar
Tam Adı:
Namiq Ələkbər oğlu Abbasov
Elmi dərəcə:
Kulturologiya üzrə fəlsəfə doktoru
Elmi ad:
Dosent
Təvəllüd:
Ünvan:
Telefon:
Email:
İş yer(lər)i
Təşkilat / Şöbə:
Memarlıq və İncəsənət İnstitutu / Müdriyyət
Vəzifə:
Baş menecer
Əsas iş yeri:
Bəli
İşləmə müddəti:
1 Yanvar 2024 -
H/h
İşin adı | Jurnalın adı, Nəşriyyat, cild, N | Müəlliflər | İstinad sayı | Nəşr tarixi | Abstrakt və oxşar məqalələr |
---|---|---|---|---|---|
Muhammad Hadi in a new culturological thinking | Philology and Art Studies /N: 1 | Namig Abbasov | 0 | 2024 |
The article examines the work of the …
The article examines the work of the selfless patriot Muhammad Hadi, who was guided by the ideas of independence of Azerbaijan and freedom of the people, in a new cultural aspect. It is emphasized that the human qualities of the poet do not lag behind his work at all. Such qualities of Muhammad Hadi as knowledge, skills, organization and creative activity in the formula of a cultural person are evaluated from the point of view of cultural analysis. The personal and creative qualities of the poet as a cultured person are based on the examples of poetry quoted from his works.
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Heydar Aliyev phenomenon in Azerbaijani culture | Problems of arts and culture /Cild: 17 /N: 2 | Namig Abbasov | 0 | 2023 |
Loving Heydar Aliyev and supporting his political …
Loving Heydar Aliyev and supporting his political line have serious principles and deep layers. This can be seen more clearly during scientific research. I received my higher education during the Soviet period. Culture was taught within the framework of propaganda and agitation activities as a cultural and educational work at that time. I was engaged in scientific research during Heydar Aliyev’s leadership. Theoretical foundations of culture from a conceptual point of view were created during this period. An encyclopedic dictionary, which was published in 1997, gave a practical definition of culture:“It is a social, progressive and creative activity, which consists of the dialectical unity of the objectification and deobjectification processes of humanity in all areas of existence and consciousness, the transformation of reality, the transformation of human historical richness into the inner richness of the personality, and the discovery of the essential forces of human”[3]. The concept of culture and the priorities of cultural policy were defined based on this scientific and theoretical justification. The priority of human and society, which is the subject of culture, manifested. A science–culturology was born, which reveals the creative life of a human, its essence, development laws and transformative possibilities. Human capital: processes of turning natural resources into national wealth become relevant. Naturally, this increased cultural experts’ love for Heydar Aliyev. It’s impossible not to love a person who cares more about your favorite profession than you do. There is no doubt that the National Leader earned this love in all fields of science. In other words, what …
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
The socio-culturological essence of recreation and entertainment | Problems of arts and culture /Cild: 16 /N: 3 | Namig Abbasov | 0 | 2022 |
Effective use of leisure time has a …
Effective use of leisure time has a direct influence on the spiritual evolution of people. It is through effective valuation that relevant goals can be achieved with new energy and enthusiasm. At the same time, new ideas, thoughts and discoveries can be created in leisure time (free time). Quickness, the desire to work harder, to earn a living creates a lack of leisure time in the modern socio-dynamic space. Considering that the ancient Greek peripateticism gave mankind a lot of philosophical thoughts and ideas while walking. The Greek peripatetics were able to convey their knowledge to their followers in a more relaxed and detailed way by walking in nature. Walking is possible in leisure time. The chances of an engineer, teacher, agronomist to leave modern technical devices and laboratories are decreasing. The amount and chance of using cultural leisure time is reduced under such conditions. This leads to moral decline. People not only gain new energy and enthusiasm, but also think about the meaning of life and self-awareness and achieve certain results for self-development through various cultural measures in cultural leisure time. This leads to the regulation of coexistence and humanistic relations, which everyone wants in society.
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Axiological interpretation of human life | Problems of arts and culture /Cild: 80 /N: 2 | Namig Abbasov | 0 | 2022 |
Besides the positive events in our people’s …
Besides the positive events in our people’s life, unfortunately, there are also tragic events. Especially, January, February and March are disappointing with the days of commemoration. Armenians are the direct or indirect participants of all these tragic events. Although the tragedy of January 20 was an aggression of the USSR troops against our country, in fact, it was an excuse for the chaos in Baku as a result of Armenian separatism, which aggravated the situation. As if, their efforts have always been to punish us by the hands of others. The habit of oppressing our people themselves when they are strong or by the hands of others when they are not strong, creates anger naturally.
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
The main directions of cultural policy in the liberated territories | Problems of arts and culture /Cild: 16 /N: 4 | Namig Abbasov | 0 | 2022 |
Perceiving and assessing culture as a factor …
Perceiving and assessing culture as a factor of human development is one of the priority directions of the state cultural policy. Today, the development of culture in the region is especially important as the main directions of cultural policy in the liberated territories. After the Second Karabakh War, a new stage in the life of our country has begun–the period of construction, development, restoration of our lands liberated from the occupation. Karabakh has a unique culture and spirit, which, first of all, should be reunited with its own spirit and culture. Undoubtedly, one of the first priorities is the return of the internally displaced population to Karabakh. In the present period, one of the main aims is the restoration and reconstruction of Karabakh, which was destroyed and subjected to environmental terrorism by Armenian vandals for 30 years, and the resettlement of the 617,000 people who were forcibly displaced from Karabakh. It should be noted that as a result of Armenia’s aggression against Azerbaijan, 927 libraries with 4.6 million book collections, 808 palaces of culture, clubs and culture houses, 85 music and art schools, 22 museums and museum branches with a collection of over 100,000 exhibits, 4 art galleries, 4 theater institutions, 2 concert institutions, 8 cultural and recreational parks, more than 700 cultural monuments registered before the Karabakh conflict in the occupied territories became victims of Armenian vandalism [1, p. 98]. The directions of the cultural policy are determined to ensure a dignified life in Karabakh. Besides the social lifestyle, the culture of human relations in the restored areas is one of the more important and significant …
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Tarix | Ümumi Məqalə sayı | Ümumi İstinad sayı | h index | i10 index |
---|---|---|---|---|
1 Sentyabr 2025 | 45 | 18 | 3 | 0 |
1 Avqust 2025 | 45 | 18 | 3 | 0 |
1 İyul 2025 | 44 | 20 | 3 | 0 |
1 İyun 2025 | 41 | 20 | 3 | 0 |
1 May 2025 | 41 | 20 | 3 | 0 |
1 Aprel 2025 | 41 | 19 | 3 | 0 |
1 Mart 2025 | 41 | 19 | 3 | 0 |
1 Fevral 2025 | 41 | 20 | 3 | 0 |
1 Yanvar 2025 | 41 | 20 | 3 | 0 |
1 Dekabr 2024 | 40 | 19 | 3 | 0 |
1 Noyabr 2024 | 40 | 18 | 3 | 0 |
1 Oktyabr 2024 | 40 | 17 | 3 | 0 |
1 Sentyabr 2024 | 40 | 17 | 3 | 0 |
1 Avqust 2024 | 40 | 17 | 3 | 0 |
1 İyul 2024 | 40 | 17 | 3 | 0 |
1 İyun 2024 | 39 | 11 | 3 | 0 |
Content for WOS.
İşin adı | Jurnalın adı, Nəşriyyat, cild, N | Müəlliflər | İstinad sayı | Nəşr tarixi | Abstrakt və oxşar məqalələr |
---|---|---|---|---|---|
Mədəniyyət siyasəti və mənəvi dəyərlər | book / Bakı /N: s 444 | Namiq Abbasov | 6 | 2009 |
Kitabda Azərbaycan Respublikasının müasir dövrdə mədəniyyət siyasətinin …
Kitabda Azərbaycan Respublikasının müasir dövrdə mədəniyyət siyasətinin elmi-müqayisəli təhlili verilir, bu siyasətin milli-mənəvi dəyərlərimizin inkişafındakı rolu araşdırılır və qloballaşma prosesinin neqativ təzahürləri ilə təmasda milli-mənəvi dəyərlərimizin aşınmadan qorunması istiqamətində məqsəd və vəzifələri şərh edilir. Habelə mədəniyyət siyasəti anlayışının təhlili verilir, müstəqillik qazandıqdan sonra əldə olan müvəffəqiyyətlərdən, mövcud olan problemlərdən və onların necə aradan qaldırılması yollarından bəhs edilir. Hər bir milli mədəniyyətin inkişafı üçün vacib olan mədəni əməkdaşlığın Azərbaycanda nə dərəcədə inkişaf etdiyi öyrənilir. Milli dəyərlərimizin Azərbaycan kulturoloji düşüncəsindəki spesifik xüsusiyyətləri tarixi inkişaf fonunda izlənilir və dəyərləndirilir. Qabaqcıl dünya ölkələrinin mədəniyyət siyasəti təhlil edilir və onların müsbət cəhətlərinin mənimsənilməsi yolları araşdırılır. Dövlət siyasətində mədəni və mənəvi irsin qorunması vəzifələrinin metod və üsulları təhlil edilir, mədəniyyət siyasətinə dair təkliflər verilir.
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Cultural policy and moral values | Teknur LLC-Baku.-2009 | N Abbasov | 6 | 2009 |
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Müasir şəraitdə Azərbaycan dövlətinin mədəniyyət siyasəti və mənəvi dəyərlərin inkişaf amilləri | book /Cild: 1 səh: 240 | Namiq Abbasov | 3 | 2008 |
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Nəsirəddin Tusinin müdriklik fəlsəfəsi | book /Cild: 1 səh: 220 | Namiq Abbasov | 2 | 2012 |
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Culture of communication and intercultural communications | Культура и цивилизация /Cild: 11 /N: 1A səh: 166-173 | Abbasov Namig Alekber oqli | 1 | 2021 |
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Mədəniyyət Siyasəti və Mənəvi Dəyərlərin Kulturoloji Mahiyyəti | Türk Dünyası İncelemeleri Dergisi / Ege University /Cild: 9 /N: 2 səh: 1-7 | Namiq Abbasov | 0 | 2009 |
Makalede, medeniyete dair elmi edebiyatda eks olunmuş …
Makalede, medeniyete dair elmi edebiyatda eks olunmuş melumatlar genel şekilde gözden keçirilir, medeniyetin başər tarihinde ve insan hayatının mütərəkki gelişmesindeki rolundan behs edilir. Dünya elmi-praktik tecrübesine istinaden manevi deyerlerin kulturoloji mahiyetine tokunulur, çağdaş durumda Azerbaycan Respublikasının medeniyet politikasının bazı mekamları şerh edilir. İnsanların yaşam terzinin ifadesi olan medeniyet sosyal hadisə kimi takdim edilir
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Muhammad Hadi in a new culturological thinking | Philology and Art Studies /N: 1 | Namig Abbasov | 0 | 2024 |
The article examines the work of the …
The article examines the work of the selfless patriot Muhammad Hadi, who was guided by the ideas of independence of Azerbaijan and freedom of the people, in a new cultural aspect. It is emphasized that the human qualities of the poet do not lag behind his work at all. Such qualities of Muhammad Hadi as knowledge, skills, organization and creative activity in the formula of a cultural person are evaluated from the point of view of cultural analysis. The personal and creative qualities of the poet as a cultured person are based on the examples of poetry quoted from his works.
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
The main directions of cultural policy in the liberated territories | İncəsənət və mədəniyyət problemləri / "Təhsil Nəşriyyat-Poliqrafiya /Cild: 16 /N: № 4 səh: 96-104 | Abbasov Namig | 0 | 2022 | |
Yaşamaq bir oyundur (oyun mədəniyyəti kontekstində) | Sənət akademiyası /N: 2(17) səh: 6-15 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2022 | |
regionda "yeni Kopernik çevirilişi" | azərbaycan respublikası 30 ildə: Cənubi Qafqazın güc mərkəzi. Respublika elmi konfransın tezisləri səh: 60-62 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2021 | |
Kulturologiya | book / "Bilgi" MMC səh: 280 | Kərimli Vüqar Qaracan oğlu Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2021 | |
Qarabağın qara bağı | book / AFpoliqrAF səh: 156 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2021 | |
Nizami yaradıcılığında insan problemi | AMEA N.Gəncəvi adına Milli Azərbaycan Ədəbiyyat Muzeyi. Nizami Gəncəvi "Xəmsəsinin Şərq-Qərb ədəbi-mədəni əlaqələri sistemində yeri və yaratdığı yeni istN.Gəncəvinin anadan olmasının 880 illiyinə həsr olunmuş beynəlxalq elmi konfransın materialları. səh: 176-178 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2021 | |
Human and society in Nizami humanism | İncəsənət və mədəniyyət problemləri / "Bilgi" MMC /N: 2/76 səh: 5157 | Abbasov Namig Alekber oqli | 0 | 2021 | |
Mütəşəkkil xalq - mübariz ordu birliyi | Dövlət və Din / "Universal Poligraf" /N: 02(69) səh: 16-22 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2021 | |
The role of public organizations in the cultural cooperation of the independent Turkic states | İncəsənət və mədəniyyət problemləri / "Bilgi" MMC /N: 4/78 səh: 80-88 | Abbasov Namig Alekber oqli | 0 | 2021 | |
demokratik və totalitar mədəniyyət planlaşdırılması | Azərbaycan və MDB ölkələri sənətşünaslığının aktual problemləri səh: 161-174 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2020 | |
Material and spritual culture: in dialectic unity | Культура и цивилизация /Cild: 10 /N: 5A səh: 260-266 | Abbasov Namig Alekber oqli | 0 | 2020 | |
Qafqazda mədəni əməkdaşlığa mane olan dağıdıcı qüvvə | Qafqazşünasların II beynəlxalq forumu /Cild: 2 səh: 331-334 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2020 | |
Culturology and human | İncəsənət və mədəniyyət problemləri / Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası Memarlıq və İncəsənət İnstitutu /N: 2- 72 səh: 63-70 | Namiq Abbasov | 0 | 2020 | |
Mədəni insan | book /Cild: 1 səh: 208 | Namiq Abbasov | 0 | 2020 | |
Maddi və mənəvi mədəniyyət: qarşılıqlı təsirdə (insan - bioloji istəklər və sosial tələblər müstəvisində) | Müasir dövr humanitar sahənin elm, təhsil və yaradıcılıq problemləri üzrə elmi və elmi-tədqiqat fəaliyyətinin istiqamətləri və mühüm nəticələri. VI Respublika elmi-praktiki konfrans səh: 90-96 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2019 | |
Mədəni-asudə vaxtın təşkilidavamlı insan inkişafının amili kimi | dayanıqlı inkişaf məqsədləri: mövcud vəziyyət və perspektivlərBeynəlxalq elmi-praktik konfransın materialları səh: 280-281 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2019 | |
dialoq və əməkdaşlıq mədəniyyət siyasətinin əsası kimi | H.Əliyev: Multikulturalizm və tolerantlıq ideologiyası II beynəlxalq elmi konfrans məruzələrin tezisləri səh: 80-81 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2019 | |
cəfər cabbarlı yaradıcılığında insan problemi | Azərbaycan incəsənətində Cəfər Cabbarlı fenomeni. Respublika elmi-praktiki konfransın materialları səh: 94-103 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2019 | |
The planning of democratic and totalitarian culture | Znamstvena mısel /N: 35 səh: 18-22 | Abbasov Namig Alekber oqli | 0 | 2019 | |
İnsan problemi Cəfər cabbarlı estetikasında | Sənət akademiyası /N: 2(7) səh: 6-11 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2019 | |
Культурная политика и духовные ценности | book səh: 9-17 | Namiq Abbasov | 0 | 2019 | |
qarabağ düyünü: mənəvi terror və tarixin saxtalaşdırılması | book səh: 103-104 | Namiq Abbasov | 0 | 2019 | |
lao-Tszi və Dədə Qorqud müdriklik simvolu kimi | Sistainable development and actual problems of humanitarian sciences səh: 528-531 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2018 | |
Düşüncə tarixində kamil insan problemi (Mədəni insa düsturu haqqında araşdırma) | Təsviri və dekorativ-tətbiqi sənət məsələləri / Çaşıoğlu /N: 21 səh: 95-100 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2018 | |
Проницательный учитель Лао-цзы и Деде Коркут как символы мудрости | İncəsənət və mədəniyyət problemləri /N: 1/63 səh: 50-56 | _ | 0 | 2018 | |
kamil insan Nəsirəddin Tusi estetikasında | Azərbaycanşünaslığın aktual problemləri. VIII beynəlxalq elmi konfransın materialları səh: 4-6 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 2017 | |
Düşüncə tarixi | book /Cild: 1 səh: 332 | Namiq Abbasov | 0 | 2014 | |
Fəlsəfi cərəyanlar | book /Cild: 1 səh: 152 | Namiq Abbasov | 0 | 2014 | |
Təsəvvüf fəlsəfəsi | book /Cild: 1 səh: 236 | Namiq Abbasov | 0 | 2012 | |
Dünya mədəniyyət siyasəti | book /Cild: 1 səh: 286 | Namiq Abbasov İlqar Hüseynov, Tural Əfəndiyev | 0 | 2012 | |
Mədəniyyət siyasəti və mədəni irs | book /Cild: 1 səh: 220 | Namiq Abbasov | 0 | 2011 | |
Material and spiritual culture: in dialectic unity | Interpretation /Cild: 149 səh: 150 | Namig A Abbasov | 0 | 0 |
The samples of material culture that we …
The samples of material culture that we see and are created historically and are being created today are in fact the product of spirituality, human spirit and competence. The proportionality of form and content makes the existing cultural samples valuable. Sociocultural systems (material) and intellectual evolution (spiritual), which follow one after another, are parallel pillars of society. In this regard, the importance of both is undeniable. That is, material and spiritual culture can create harmony only in dialectic unity. Human development begins with material evolution (physical, biological) and creates a dialectical unity through continuing with spiritual (emotional, mental) enrichment. Human is also a combination of material and spirituality. Human development is also connected with the process of solving the contradictions arising from this unity and its dual nature.The article provides a scientific explanation of material and spiritual culture. First, their position is shown as important elements in the structure of culture. The level of assimilation of both elements in society is investigated as a basis of dialectic unity of material and spirituality. The consequences of balance changing in the material and spiritual culture in favor of the material in society in modern times and ways of elimination of them are studied on the basis of scientific and theoretical analyses.
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Kulturoloji fikir tarixində mədəniyyət anlayışı | Elm tarixi və elmşünaslıq: fənlərarası tədqiqatlar mövzusunda I beynəlxalq elmi konfrans səh: 171-175 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 0 | |
Kulturoloji fikir tarixində mədəniyyət anlayışı | Elm tarixi və elmşünaslıq: fənlərarası tədqiqatlar mövzusunda I beynəlxalq elmi konfrans səh: 171-175 | Abbasov Namiq Ələkbər oğlu | 0 | 0 | |
Heydar Aliyev phenomenon in Azerbaijani culture | Problems of arts and culture /Cild: 17 /N: 2 | Namig Abbasov | 0 | 2023 |
Loving Heydar Aliyev and supporting his political …
Loving Heydar Aliyev and supporting his political line have serious principles and deep layers. This can be seen more clearly during scientific research. I received my higher education during the Soviet period. Culture was taught within the framework of propaganda and agitation activities as a cultural and educational work at that time. I was engaged in scientific research during Heydar Aliyev’s leadership. Theoretical foundations of culture from a conceptual point of view were created during this period. An encyclopedic dictionary, which was published in 1997, gave a practical definition of culture:“It is a social, progressive and creative activity, which consists of the dialectical unity of the objectification and deobjectification processes of humanity in all areas of existence and consciousness, the transformation of reality, the transformation of human historical richness into the inner richness of the personality, and the discovery of the essential forces of human”[3]. The concept of culture and the priorities of cultural policy were defined based on this scientific and theoretical justification. The priority of human and society, which is the subject of culture, manifested. A science–culturology was born, which reveals the creative life of a human, its essence, development laws and transformative possibilities. Human capital: processes of turning natural resources into national wealth become relevant. Naturally, this increased cultural experts’ love for Heydar Aliyev. It’s impossible not to love a person who cares more about your favorite profession than you do. There is no doubt that the National Leader earned this love in all fields of science. In other words, what …
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
The socio-culturological essence of recreation and entertainment | Problems of arts and culture /Cild: 16 /N: 3 | Namig Abbasov | 0 | 2022 |
Effective use of leisure time has a …
Effective use of leisure time has a direct influence on the spiritual evolution of people. It is through effective valuation that relevant goals can be achieved with new energy and enthusiasm. At the same time, new ideas, thoughts and discoveries can be created in leisure time (free time). Quickness, the desire to work harder, to earn a living creates a lack of leisure time in the modern socio-dynamic space. Considering that the ancient Greek peripateticism gave mankind a lot of philosophical thoughts and ideas while walking. The Greek peripatetics were able to convey their knowledge to their followers in a more relaxed and detailed way by walking in nature. Walking is possible in leisure time. The chances of an engineer, teacher, agronomist to leave modern technical devices and laboratories are decreasing. The amount and chance of using cultural leisure time is reduced under such conditions. This leads to moral decline. People not only gain new energy and enthusiasm, but also think about the meaning of life and self-awareness and achieve certain results for self-development through various cultural measures in cultural leisure time. This leads to the regulation of coexistence and humanistic relations, which everyone wants in society.
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
Axiological interpretation of human life | Problems of arts and culture /Cild: 80 /N: 2 | Namig Abbasov | 0 | 2022 |
Besides the positive events in our people’s …
Besides the positive events in our people’s life, unfortunately, there are also tragic events. Especially, January, February and March are disappointing with the days of commemoration. Armenians are the direct or indirect participants of all these tragic events. Although the tragedy of January 20 was an aggression of the USSR troops against our country, in fact, it was an excuse for the chaos in Baku as a result of Armenian separatism, which aggravated the situation. As if, their efforts have always been to punish us by the hands of others. The habit of oppressing our people themselves when they are strong or by the hands of others when they are not strong, creates anger naturally.
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |
The main directions of cultural policy in the liberated territories | Problems of arts and culture /Cild: 16 /N: 4 | Namig Abbasov | 0 | 2022 |
Perceiving and assessing culture as a factor …
Perceiving and assessing culture as a factor of human development is one of the priority directions of the state cultural policy. Today, the development of culture in the region is especially important as the main directions of cultural policy in the liberated territories. After the Second Karabakh War, a new stage in the life of our country has begun–the period of construction, development, restoration of our lands liberated from the occupation. Karabakh has a unique culture and spirit, which, first of all, should be reunited with its own spirit and culture. Undoubtedly, one of the first priorities is the return of the internally displaced population to Karabakh. In the present period, one of the main aims is the restoration and reconstruction of Karabakh, which was destroyed and subjected to environmental terrorism by Armenian vandals for 30 years, and the resettlement of the 617,000 people who were forcibly displaced from Karabakh. It should be noted that as a result of Armenia’s aggression against Azerbaijan, 927 libraries with 4.6 million book collections, 808 palaces of culture, clubs and culture houses, 85 music and art schools, 22 museums and museum branches with a collection of over 100,000 exhibits, 4 art galleries, 4 theater institutions, 2 concert institutions, 8 cultural and recreational parks, more than 700 cultural monuments registered before the Karabakh conflict in the occupied territories became victims of Armenian vandalism [1, p. 98]. The directions of the cultural policy are determined to ensure a dignified life in Karabakh. Besides the social lifestyle, the culture of human relations in the restored areas is one of the more important and significant …
Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google) |