Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası
İnsan resursları və elmmetrik məlumatlar bazası
Profil

Tahir Bayramov

ANAS_1398
Elmi fəaliyyət
Qeyd: Elmi işlərin xülasələri əsasında süni intellekt (Gemini AI) tətbiqi ilə tərtib olunmuşdur
Ümumi xülasə (AI):
Tahir Bayramov, Memarlıq və İncəsənət İnstitutunun (AMEA) Təsviri, dekorativ-tətbiqi sənətlər və heraldika şöbəsində çalışan elmi işçidir. Google Scholar profilinə görə, 8 sitat indeksi, 2 H-indeksi və 0 i10-indeksi vardır. Ümumilikdə 29 nəşri vardır. Tədqiqatları əsasən Azərbaycan mədəniyyəti, Şərq sənəti, xüsusilə də Sufi fəlsəfəsi və Hurufizmin təsviri sənətə təsiri, həmçinin mədəniyyətlərarası dialoq mövzularını əhatə edir. Bayramovun elmi fəaliyyəti müxtəlif illərdə çap olunmuş məqalələrdə öz əksini tapmışdır. Onun tədqiqatları arasında "ТРАДИЦИЯ:ТИПОЛОГИЯ ИСКУССТВА И ДИАЛОГ КУЛЬТУР" (2019), "Conception of a sign in the philosophy of hurufism by Nasimi and Naimi in the context of Turkic-Azerbaijani tradition" (2020) və "Məntiq, qender və ezoterik ənənələr" (2024) kimi əsərləri qeyd etmək olar. Bayramovun elmi işlərində Azərbaycan mədəniyyətinin müxtəlif aspektləri, o cümlədən xalçaçılıq, miniatür sənəti və milli dəyərlərin tədqiqi mühüm yer tutur. Həmçinin, müəllif Şərq və Qərb mədəniyyətləri arasında dialoq, həmçinin Şərq sənətinin fəlsəfi və mədəni kontekstdə təhlili ilə bağlı araşdırmalar aparmışdır.
Tahir Bayramov is a researcher at the Institute of Architecture and Art (ANAS), working in the Department of Fine, Decorative and Applied Arts, and Heraldry. According to his Google Scholar profile, he has 8 citation indices, an h-index of 2, and an i10-index of 0. He has a total of 29 publications. His research primarily focuses on Azerbaijani culture, Eastern art, especially the influence of Sufi philosophy and Hurufism on visual arts, as well as intercultural dialogue. Bayramov's scholarly activity is reflected in articles published in various years. His research includes works such as "ТРАДИЦИЯ:ТИПОЛОГИЯ ИСКУССТВА И ДИАЛОГ КУЛЬТУР" (2019), "Conception of a sign in the philosophy of hurufism by Nasimi and Naimi in the context of Turkic-Azerbaijani tradition" (2020), and "Məntiq, qender və ezoterik ənənələr" (2024). Bayramov's scholarly work highlights various aspects of Azerbaijani culture, including carpet weaving, miniature art, and the study of national values. Furthermore, the author has conducted research on the dialogue between Eastern and Western cultures, as well as the analysis of Eastern art in a philosophical and cultural context.
Таир Байрамов – научный сотрудник Института архитектуры и искусства (НАНА), работающий в отделе изобразительного, декоративно-прикладного искусства и геральдики. Согласно его профилю в Google Scholar, у него 8 индексов цитирования, h-индекс 2 и i10-индекс 0. Всего у него 29 публикаций. Его исследования в основном посвящены азербайджанской культуре, восточному искусству, в частности влиянию суфийской философии и хуруфизма на изобразительное искусство, а также межкультурному диалогу. Научная деятельность Байрамова отражена в статьях, опубликованных в разные годы. Его исследования включают такие работы, как "ТРАДИЦИЯ:ТИПОЛОГИЯ ИСКУССТВА И ДИАЛОГ КУЛЬТУР" (2019), "Conception of a sign in the philosophy of hurufism by Nasimi and Naimi in the context of Turkic-Azerbaijani tradition" (2020) и "Məntiq, qender və ezoterik ənənələr" (2024). В научных работах Байрамова важное место занимают различные аспекты азербайджанской культуры, в том числе ковроткачество, искусство миниатюры и изучение национальных ценностей. Кроме того, автор провел исследования диалога между восточной и западной культурами, а также анализа восточного искусства в философском и культурном контексте.
Tədqiqat maraqları (AI):
Təsviri, dekorativ-tətbiqi sənətlər üzrə tədqiqat, Heraldika sahəsində tədqiqat, Mədəniyyətlərarası dialoq, Hurufizm fəlsəfəsi və onun sənətə təsiri, Azərbaycan sənətinin tarixi və müasir aspektləri
İxtisas sahələri (AI):
Təsviri, dekorativ-tətbiqi sənətlər üzrə tədqiqat, Heraldika sahəsində tədqiqat, Mədəniyyətlərarası dialoq, Hurufizm fəlsəfəsi və onun sənətə təsiri, Azərbaycan sənətinin tarixi və müasir aspektləri
Şəxsi məlumatlar
Tam Adı:
Tahir Rauf oğlu Bayramov
Elmi dərəcə:
Sənətşünaslıq üzrə fəlsəfə doktoru
Elmi ad:
Dosent
Təvəllüd:
Ünvan:
Telefon:
Email:
İş yeri məlumatları
Təşkilat / Şöbə:
Memarlıq və İncəsənət İnstitutu / Təsviri, dekorativ-tətbiqi sənətlər və heraldika
Vəzifə:
Aparıcı elmi işçi
Əsas iş yeri:
Bəli
İşləmə müddəti:
1 Yanvar 2024 – H/h

Elmi işlərin siyahısı
İşin adı Jurnalın adı, Nəşriyyat, cild, N Müəlliflər İstinad sayı Nəşr tarixi Abstrakt və oxşar məqalələr
The traditions of the East: the typology of mental codes of the artistic thinking and artistic pictures of the world Problems of Arts and Culture /Cild: 67 /N: 1 Tahir Bayramov 0 2019 In the course of this study, the … In the course of this study, the systems of truth and artistic thinking were examined that ignored the Aristotelian law of the excluded middle: these are nondualistic and pantheistic-monistic systems. These systems had a significant impact on the medieval art of the East, forming a particular picture of the world of art. The formulas of a nondualistic system are:“A is not identical to A, therefore A is A “,“A is A, therefore A is not A”. In the meantime,“there is neither A, nor not-A”. These absurd and paradoxical formulas permeate the entire Far Eastern thinking and can be found in the Taoist, Ch’an and Zen texts, as well as in Nagarjuna and appear in the method of the Far Eastern Art (“Draw a bamboo, become a bamboo, and then forget all about bamboos”)[18, p. 806-811]. The masterpieces such as “The Patriarch chops a bamboo”(a medieval master) and “The Patriarch and a tiger” use an exclusive logic of psychic automatism. Some of “Sumi-e” pictures, especially the works of Toyo Sassu can be generally regarded an abstract expressionism. The pantheistic monism pervades the entire medieval Islamic art. It manifested itself in architecture, book miniature and decorative arts Pantheism-monism, which is a monistic system of truth, stands out in this research work, as the non-duality of the Far East does not prove to be a strict monism (Teachers of Zen would say:“Neither two nor One!”).“Vudjudism” deals with the Unity of Living, while the non-dualism of Mahayana and Zen looks into the emptiness of “Shunyata”. Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google)

Tarix Ümumi Məqalə sayı Ümumi İstinad sayı h index i10 index
1 Noyabr 2025 30 9 2 0
1 Oktyabr 2025 30 9 2 0
1 Sentyabr 2025 29 8 2 0
1 Avqust 2025 29 8 2 0
1 İyul 2025 29 8 2 0
1 İyun 2025 29 6 2 0
1 May 2025 29 6 2 0
1 Aprel 2025 29 6 2 0
1 Mart 2025 29 6 2 0
1 Fevral 2025 29 4 2 0
1 Yanvar 2025 29 4 2 0
1 Dekabr 2024 29 4 2 0
1 Noyabr 2024 27 4 2 0
1 Oktyabr 2024 27 3 1 0
1 Sentyabr 2024 27 3 1 0
1 Avqust 2024 27 3 1 0
1 İyul 2024 27 3 1 0
1 İyun 2024 27 3 1 0

Content for WOS.
Elmi işlərin siyahısı
İşin adı Jurnalın adı, Nəşriyyat, cild, N Müəlliflər İstinad sayı Nəşr tarixi Abstrakt və oxşar məqalələr
Conception of a sign in the philosophy of hurufism by Nasimi and Naimi in the context of Turkic-Azerbaijani tradition Problems of Art and Culture /Cild: 1 /N: 71 səh: 17-23 Tair Bayramov 2 2020 Imadeddin Nasimi is a great Azerbaijani poet … Imadeddin Nasimi is a great Azerbaijani poet and martyr of Sufism, executed by religious fanatics for his extraordinary thoughts and statements that contradicted the official ideology. Nasimi and his associate, Fazlullah Naimi, are the leading representatives of Hurufism, the medieval Sufi philosophy and the theory of sign systems, that is, if one may so express it, medieval «structuralism» or semiotics. The conception of the sign of Naimi and Nasimi is fundamentally different from the European in such a high degree of integrity and internal unity of the sign, which has never been in Western semiotics. Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google)
ТРАДИЦИЯ:ТИПОЛОГИЯ ИСКУССТВА И ДИАЛОГ КУЛЬТУР book səh: 3-303 Таир Байрамов 5 2019
Əlaqəli məqalələr(Google)
ВЛИЯНИЕ СРЕДНЕВЕКОВОЙ КИТАЙСКОЙ КУЛЬТУРЫ НА ТЕБРИЗСКУЮ КНИЖНУЮ МИНИАТЮРУ İncəsənət və mədəniyyət problemləri/Problems of Arts and Culture / Təknur /N: 1 (63) səh: 12-22 Таир Байрамов 2 2018
Əlaqəli məqalələr(Google)
Məntiq, qender və ezoterik ənənələr Qender: Fəlsəfə, nəzəriyyə, təcrübə. (Kollektiv monoqrafiya-almanax) / Bakı, Optimist /Cild: 17 səh: 358-398 Tahir Bayramov 0 2024
Нахчыван висследованиях азербаайджанских ученых История архитектуры, градостроительства и реставрации (ŞÖBMA) / Баку /Cild: 24 /N: 1 səh: 161-165 Тахир Байрамов 0 2024
Художественная культура Азербайджана периода Кызылбашей ŞÖBMA: MEMARLIQ, ŞƏHƏRSALMA TARİXİ VƏ BƏRPASI/THE HISTORY OF ARCHITECTURE, TOWN-PLANNING AND THE RECONSTRUCTION OF MONUMENTS / "OPTİMİST" /Cild: 23 /N: №1 səh: 177-180 Таир Байрамов 0 2023
A NEW LOOK AT TRADITIONS AND INNOVATION IN ART İncəsənət və mədəniyyət problemləri/Problems of Arts and Culture / Təknur /N: N 3 səh: 14-20 Tahir BAYRAMOV 0 2020
ВРЕМЯ И ДВИЖЕНИЕ В ХУДОЖЕСТВЕННЫХ КАРТИНАХ МИРА Mədəniyyət.az/ İSMAYIL ŞIXLI -100 /N: №2 səh: 100-101 Таир Байрамов 0 2019
ИЗМЕНЕНИЯ ЦЕННОСТНОЙ ОРИЕНТАЦИИ НАЦИОНАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ АЗЕРБАЙДЖАНА XIX-XXI ВВ. В ОПТИКЕ ТИПОЛОГИЧЕСКОЙ МОДЕЛИ П.СОРОКИНА MİLLİ FƏLSƏFƏ/НАЦИОНАЛЬНАЯ ФИЛОСОФИЯ/THE NATIONAL PHILOSOPHY / "Azərbaycan" səh: 610-614 Таир Байрамов 0 2019
Тюркские ритмы и исламские мотивы в современной миниатюрной живописи и каллиграфии Азербайджана MÜSTƏQİLLİK DÖVRÜNDƏ AZƏRBAYCAN TƏSVİRİ SƏNƏTİNİN İNKİŞAFI/Ənənə və müasirlik II Respublika elmi-nəzəri konfransın materialları səh: 179-183 Таир Байрамов 0 2018
АЗЕРБАЙДЖАНСКИЙ КОВЕР: СИМВОЛИКА И СОВРЕМЕННОСТЬ İncəsənət və mədəniyyət problemləri/Problems of Arts and Culture/Проблемы искусства и культуры, Bakı / "Təknur" /N: №1(59) səh: 32-38 Таир Байрамов 0 2017
АЗЕРБАЙДЖАНСКИЙ КОВЁР: СИМВОЛИКА И СОВРЕМЕННОСТЬ İncəsənət və mədəniyyət problemləri/Problems of Arts and Culture /N: №1 (59) səh: 32-38 Таир Байрамов 0 2017
ЛОГИКО-ИНФОРМАЦИОННЫЕ КОДЫ ДАЛЬНЕВОСТОЧНОЙ ХУДОЖЕСТВЕННОЙ ТРАДИЦИИ ПГЛУ/I Международная научно-практическая конференция səh: 154-159 Байрамов Таир 0 2014
НОВАЯ МОДЕЛЬ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ ТИПОЛОГИИ ИСКУССТВА IЗДЕНIС-ПОИСК /N: №4 səh: 27-33 Таир Байрамов 0 2014
Диалог культур Евразии в эпоху становления глобальной культуры ДИАЛОГ КУЛЬТУР ЦИВИЛИЗАЦИЙ В ЭПОХУ СТАНОВЛЕНИЯ ГЛОБАЛЬНОЙ КУЛЬТУРЫ. Москва səh: 261-264 Байрамов Таир 0 2013
ОБРАЗ МЕСХЕТИ ГЯНДЖЕВИ В АЗЕРБАЙДЖАНСКОМ ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОМ ИСКУССТВЕ İncəsənət və mədəniyyət problemləri/Problems of Arts and Culture/Проблемы искусства и культуры, Bakı / "Təknur" /N: №3(41) səh: 36-38 Таир Байрамов 0 2012
Диалог традиций в условиях глобализации ЯЗЫК, КУЛЬТУРА, ЭТИКЕТ В СОВРЕМЕННОМ ПОЛИЭТНИЧЕСКОМ ПРОСТРАНСТВЕ/LANGUAGE,CULTURE, ETİQUETTE İN MODERN POLYETHNİC SPACE səh: 108-112 Байрамов Таир 0 2012
AЗЕРБАЙДЖАНСКАЯ ТРАДИЦИЯ И МЕНТАЛИТЕТ АЗЕРБАЙДЖАНЦЕВ IЗДЕНIС-ПОИСК /N: N4(3) səh: 64-67 Таир Байрамов 0 2012
КОНЦЕНТРИЧЕСКАЯ СИМВОЛИКА ИСЛАМА И СУФИЗМА В АЗЕРБАЙДЖАНСКОМ ИСКУССТВЕ ИЗВЕСТИЯ Национальной Академии Наук Республики Казахстан / АЛМАТЫ НАН РК /N: N2(281) səh: 124-126 Таир Байрамов 0 2011
ВЫДАЮЩИЙСЯ ИССЛЕДОВАТЕЛЬ МИНИАТЮРЫ AZƏRBAYCAN MİNİATÜRLƏRİ:ƏNƏNƏ VƏ MÜASİRLİK. səh: 10-17 Таир Байрамов 0 2011
KƏRİM KƏRİMOVUN ELMİ YARADICILIĞI Azərbaycanın elm xadimləri KƏRİM KƏRİMOV 85 / "Elm" səh: 12-26 Tahir Bayramov Ərtegin Salamzadə 0 2006
АЗЕРБАЙДЖАН КАК ЦЕНТРАЛЬНАЯ ТОЧКА В ДИАЛОГЕ КУЛЬТУР ЕВРАЗИИ Böyük İpək yolu: Avrasiyamədəniyyətlərininn dialoqu, Beynəlxalq elmi konfransının materialları, Bakı səh: 150-156 Тахир Байрамов 0 2003
О НАРОДЕ АЗЕРИ В КОНТЕКСТЕ ПРОБЛЕМЫ ТИПОЛОГИИ ЭТНОКУЛЬТУР AZƏRBAYCAN MENTALİTETİ VƏ İNCƏSƏNƏT məqalələr toplusu / "Çaşıoğlu səh: 5-16 Новруз Новрузов Таир Байрамов 0 2002
Постмодернизм и традиционализм в творчестве Теймура Даими incəsənət və mədəniyyətin problemləri. Azərbaycan MEA-nın müxbir üzvü K.C.Kərimovun anadan olmasının 80 illiyinə həsr olunmuş konfransın materialları. Bakı. Çaşıoğlu səh: 51-61 Таир Байрамов 0 2001
Культура и этнос: Азербайджан в контексте мировых этнокультурных процессов. Центральная Азия и Кавказ. Общественно- политический журнал, ЦАЦ, «Central Asia of the Caucasus» (Швеция). /N: №1(7) səh: 212- 224 S.N.İskəndərov Tahir Bayramov 0 2000
ЭТНОКУЛЬТУРНАЯ ДИНАМИКА И РАЗВИТИЕ ИСКУССТВА В СЕФЕВИДСКИЙ ПЕРИОД AZƏRBAYBAYCAN SƏNƏTSÜNASLIĞININ ÖNCÜL İSTİQAMƏTLƏRİ məqalələr toplusu, Bakı / "Çaşıoğlu" səh: 19-29 Таир Байрамов 0 1998
Этнические системы и культурные традиции: типология культур в трудах Л.Н.Гумилева. Культура и этнос. Сб. статей памяти Л.Н.Гумилева. Баку, Элм, səh: 40-58 Байрамов Таир 0 1995
Изобразительное искусство Азербайджана и некоторые проблемы художественной культуры Востока. Проблемы искусства и культуры. Тезисы, докладов V-й -конференции молодых ученых. Баку səh: 35 Таир Байрамов 0 1994
The traditions of the East: the typology of mental codes of the artistic thinking and artistic pictures of the world Problems of Arts and Culture /Cild: 67 /N: 1 Tahir Bayramov 0 2019 In the course of this study, the … In the course of this study, the systems of truth and artistic thinking were examined that ignored the Aristotelian law of the excluded middle: these are nondualistic and pantheistic-monistic systems. These systems had a significant impact on the medieval art of the East, forming a particular picture of the world of art. The formulas of a nondualistic system are:“A is not identical to A, therefore A is A “,“A is A, therefore A is not A”. In the meantime,“there is neither A, nor not-A”. These absurd and paradoxical formulas permeate the entire Far Eastern thinking and can be found in the Taoist, Ch’an and Zen texts, as well as in Nagarjuna and appear in the method of the Far Eastern Art (“Draw a bamboo, become a bamboo, and then forget all about bamboos”)[18, p. 806-811]. The masterpieces such as “The Patriarch chops a bamboo”(a medieval master) and “The Patriarch and a tiger” use an exclusive logic of psychic automatism. Some of “Sumi-e” pictures, especially the works of Toyo Sassu can be generally regarded an abstract expressionism. The pantheistic monism pervades the entire medieval Islamic art. It manifested itself in architecture, book miniature and decorative arts Pantheism-monism, which is a monistic system of truth, stands out in this research work, as the non-duality of the Far East does not prove to be a strict monism (Teachers of Zen would say:“Neither two nor One!”).“Vudjudism” deals with the Unity of Living, while the non-dualism of Mahayana and Zen looks into the emptiness of “Shunyata”. Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google)
UDС 7.067 CONCENTRIC SYMBOLISM OF ISLAM AND SUFISM IN THE AZERBAIJANI BOOK MINIATURE OF XVI CENTURY REDAKSİYA HEYӘTİ səh: 89 TR Bayramov 0 2015 In the article the concentric symbolism of … In the article the concentric symbolism of Islam and Sufism in the Azerbaijan miniature is considered by specific examples. For the first time the special attention is given to Sufi cone-shaped model of universe, namely its displaying in art of the Azerbaijan miniature. This cone-shaped model is considered as a variation of concentric model. Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google)