Azərbaycan Milli Elmlər Akademiyası
İnsan resursları və elmmetrik məlumatlar bazası
Profil

Turanə Cabbarzadə

ANAS_899
Elmi fəaliyyət
Qeyd: Elmi işlərin xülasələri əsasında süni intellekt (Gemini AI) tətbiqi ilə tərtib olunmuşdur
Ümumi xülasə (AI):
Turanə Cabbarzadə Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutunun Füzulişünaslıq sektorunda çalışan bir elmi işçidir. Google Scholar profilinə sahibdir (profil_id 268), lakin h-indeksi, i10-indeksi və sitat sayı (0) kimi elmmetrik göstəriciləri hələlik aşağıdır. İki nəşri mövcuddur, hər ikisi 2021-ci ildə dərc olunub. Cabbarzadənin elmi fəaliyyəti əsasən intertekstuallıq, xüsusilə də “Dədə Qorqud kitabı” kimi epik mətnlərin təhlili üzərində fokuslanır. O, həmçinin Azərbaycan və Türk ədəbiyyatında bu epik mətnin motivlərinin işlənməsi məsələlərini araşdırır. Tədqiqatları, ədəbi əsərlərdə intertekstual əlaqələrin müəyyən edilməsi və bu əlaqələrin məna yaradıcılığındakı rolunu anlamağa yönəlib. Cabbarzadənin elmi maraqları ədəbiyyatşünaslığın müxtəlif aspektlərini, o cümlədən müasir ədəbi tənqidi əhatə edir.
Turana Jabbarzadeh is a research fellow at the Fuzuli Studies Sector of the Institute of Literature named after Nizami Ganjavi. She has a Google Scholar profile (profile_id 268), but her scientometric indicators such as h-index, i10-index, and citation count (0) are currently low. She has two publications, both published in 2021. Jabbarzadeh's scientific activity primarily focuses on intertextuality, particularly the analysis of epic texts such as the “Book of Dede Gorgud”. She also investigates the issues of the processing of the motives of this epic text in Azerbaijani and Turkish literature. Her research is aimed at identifying intertextual connections in literary works and understanding the role of these connections in meaning creation. Jabbarzadeh's scientific interests cover various aspects of literary studies, including modern literary criticism.
Тураня Джаббарзаде является научным сотрудником сектора Фузулиеведения Института литературы имени Низами Гянджеви. У нее есть профиль в Google Scholar (profile_id 268), но ее наукометрические показатели, такие как h-индекс, i10-индекс и количество цитирований (0), в настоящее время низкие. У нее две публикации, обе опубликованы в 2021 году. Научная деятельность Джаббарзаде в основном сосредоточена на интертекстуальности, в частности, на анализе эпических текстов, таких как «Книга Деде Горгуда». Она также исследует вопросы обработки мотивов этого эпического текста в азербайджанской и турецкой литературе. Ее исследования направлены на выявление интертекстуальных связей в литературных произведениях и понимание роли этих связей в создании смысла. Научные интересы Джаббарзаде охватывают различные аспекты литературоведения, включая современную литературную критику.
Tədqiqat maraqları (AI):
Füzuli yaradıcılığı, Intertekstual əlaqələr, Epik mətnlərin təhlili, Müasir ədəbi tənqid
İxtisas sahələri (AI):
Füzuli yaradıcılığı, Intertekstual əlaqələr, Epik mətnlərin təhlili, Müasir ədəbi tənqid
Şəxsi məlumatlar
Tam Adı:
Turanə Faiq qızı Cabbarzadə
Elmi dərəcə:
Elmi ad:
Təvəllüd:
Ünvan:
Telefon:
Email:
İş yeri məlumatları
Təşkilat / Şöbə:
Nizami Gəncəvi adına Ədəbiyyat İnstitutu / Füzulişünaslıq sektoru
Vəzifə:
Elmi işçi
Əsas iş yeri:
Bəli
İşləmə müddəti:
1 Yanvar 2024 – H/h

Elmi işlərin siyahısı
İşin adı Jurnalın adı, Nəşriyyat, cild, N Müəlliflər İstinad sayı Nəşr tarixi Abstrakt və oxşar məqalələr

Tarix Ümumi Məqalə sayı Ümumi İstinad sayı h index i10 index
1 Noyabr 2025 2 0 0 0
1 Oktyabr 2025 2 0 0 0
1 Sentyabr 2025 2 0 0 0
1 Avqust 2025 2 0 0 0
1 İyul 2025 2 0 0 0
1 İyun 2025 2 0 0 0
1 May 2025 2 0 0 0
1 Aprel 2025 2 0 0 0
1 Mart 2025 2 0 0 0
1 Fevral 2025 2 0 0 0
1 Yanvar 2025 2 0 0 0
1 Dekabr 2024 2 0 0 0
1 Noyabr 2024 2 0 0 0
1 Oktyabr 2024 2 0 0 0
1 Sentyabr 2024 2 0 0 0
1 Avqust 2024 2 0 0 0
1 İyul 2024 2 0 0 0
1 İyun 2024 2 0 0 0

Content for WOS.
Elmi işlərin siyahısı
İşin adı Jurnalın adı, Nəşriyyat, cild, N Müəlliflər İstinad sayı Nəşr tarixi Abstrakt və oxşar məqalələr
Оксана ЗУБЕНКО АКТУАЛЬНI ПИТАННЯ ГУМАНIТАРНИХ НАУК səh: 2021271 Оксана СТОЛЯРЕНКО 0 2021 Since the introduction of quarantines, higher education … Since the introduction of quarantines, higher education institutions (HEIs) have had to change radically and look for alternative methods to continue the process of teaching foreign languages. At the time of the COVID-19 outbreak, online learning was not new. Many HEIs have already used this tool during distance and blended learning at all academic levels and forms of foreign language teaching. The article explores different views on the latest ways of teaching foreign languages in the HEIs. The challenges and possibilities of using modern online resources and technologies during distance and blended learning are studied. According to Yu. Bystrova, the concept of “the newest teaching methods” is multicomponent, as it combines all the new and effective ways of the educational process (acquisition, transfer and production of knowledge), which, in fact, contribute to the intensification and modernization of education, develop a creative approach and personal potential of higher education applicants (Bystrova, 2015: 27–33). The issue of introducing the latest methods in higher education in Ukraine, taking into account these forms of education, is always relevant. This work is aimed at a thorough analysis of the latest methods of teaching foreign languages which began to develop actively and rapidly due to the growing need to master a foreign language in the short term. It is proved that high-quality foreign language training of the students of HEIs is possible with the introduction of modern educational technologies, such as vocational training, project method, intensive and distance learning technologies, information and telecommunication … Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google)
INTERTEXTUAL CONNECTION: THE EPIC TEXT AND NEW TEXT EDITOR COORDINATOR səh: 441 Jabbarzade Turana Faiq 0 2021 The famous triangle, associated with the name … The famous triangle, associated with the name of Gotllob Frege, a representative of the school of analytical philosophy, suggested the existence of a third instance-the meaning, along with the sign and object. M. Riffater, who dealt with the theoretical issues of structural poetics in the twentieth century, presents this semantic model in a new interpretation in his research on intertextuality. The matter is that, namely through the available information, ie the author’s main idea is presented via the text and intertext. To understand theoretically M. Riffater's triangle, the application of this model to the examples of Azerbaijani literature is gaining relevance in terms of the study of intertextuality, which is one of the main directions of our modern literary criticism. We have to focus on interpretations of the epic “Book of Dada Gorgud” as the main text in the written literature and the well-known division” text-intertext-interpretenat” for such an analysis model. This approach is based on Natalie Pege-Gro's idea that the study of intertextuality in modern literary criticism “becomes a necessary part of any literary analysis.” In the twentieth century, the tales and epics of oral folk literature became the main sources of fiction. The development of the plots of “Book of Dada Gorgud” in fiction is becoming more active in both Azerbaijani and Turkish literature in the twentieth century. Despite the epic text is not repeated completely in the works by Mikayil Rzaguluzadeh, Sahand, Anar, Nabi Khazri, Arif Abdullazade, Kamal Abdulla in Azerbaijani literature, Abay Dagli in emigrant, Iffet Halim, Shukru Dolen, Suat Tasher, Mevlut Ulugtekin, Gungor Dilmen and others in Turkish literature … Daha çox
Əlaqəli məqalələr(Google)